Co to jest dieta paleo? 

Co to jest dieta paleo? 

Dieta paleo jest dietą, która odwołuje się do epoki paleolitycznej. Mając na uwadze to, czym odżywiali się nasi przodkowie z tejże epoki, możemy sobie skojarzyć, że dieta ta będzie bazowała na składnikach naturalnych i wystrzeganiu się żywności przetworzonej. Jest dietą pozwalającą zachować zdrowie, chroni nas przed chorobami cywilizacyjnymi, pozwala na zmianę nawyków żywieniowych, a przede wszystkim w naturalny sposób dostarcza nam sporo naturalnych składników. Naturalne produkty wchodzące w skład diety paleo to oczywiście warzywa, owoce, grzyby, orzechy, ryby, jajka i mięso. Tak więc ujmuje ona wszystkie składniki, do których miał dostęp człowiek w okresie paleolitu. 

 

Zasady diety paleo 

Mówiąc o zasadach stosowania diety paleo, oczywiście po pierwsze podkreślić należy, że produkty jakie powinno się jeść, mają być w 100% naturalne. Mięso, ryby, owoce, warzywa, ryby, orzechy, czy grzyby to żywność tworząca dietę paleo. Kategorycznie musimy wykluczyć spożywanie cukrów, olejów czy zbóż. Naukowcy zajmujący się badaniem epoki paleolitycznej twierdzą, że w epoce tej nie było uprawy zboża, tak więc społeczeństwo paleolityczne nie spożywało zbóż. Z stosowania diety pelo wynika także jasna zasada, a mianowcie nie jest ona odpowienia dla wegetarian, ze względu na ryby i mięso. Większość z nas lubi sery i inne przetwory mleczne, tutaj możemy o nich zapomnieć, gdyż wiadomym jest, że człowiek paleolitu nie udomowił bydła, więc produktów mlecznych po prostu nie posiadał i nie znał. 

 

Czym wyróżnia się dieta paleolityczna? 

Krótko mówiąc dieta paleolityczna to taka, jaką prowadzili nasi przodkowie z okresu paleolitu. Nasi przodkowie jadali oczywiscie to, co sami upolowali, złowili, czy zerwali z drzewa. Dzisiaj wszyscy zwolennicy diety paleo przekonują nas, że choćby z uwarunkowań genetycznych jest to dla nas dieta odpowiednia aby odżywić organizm, utrzymać prawidłową masę ciała, a przede wszystkim zapobiec chorobom, które na przełomie tych wielu wieków wzrastają. Dużym plusem i zarazem dodatkiem koniecznym w stosowaniu tej diety jest wysiłek fizyczny. Nasi przodkowie jadali tak, by mieć energię i siłę do przetrwania, bo jak wiadomo wysiłku naszym przodkom nie brakowało. Warto więc przemyśleć stosowanie tej diety, zwłaszcza jeśli mówimy o otyłości. Zachęcający może być dla osób otyłych fakt, że ludzie paleolitu byli przecież szczupli, co można odnaleźć w historycznych książkach. Tak więc stosowanie ich sposobu odżywiania się może skutkować wymarzoną utratą wagi, do której dojdziemy w sposób zdrowy, co warto podkreślić. 

 

Jak może wyglądać jadłospis osoby będącej na diecie paleo?

Dieta ta dzieli się na 4-5 posiłków dziennie. Należy zawsze zacząć dzień od śniadania, na które możemy zjeść omlet z pomidorami, przygotowany z 3 jajek, 2 pomidorów oraz 3 łyżek oliwy potrzebnej do usmażenia omleta. Zwykle po pierwszym śniadaniu, trzy godziny później należy spożyć drugie śniadanie, na które możemy przyrządzić sobie sałatkę owocową. Na obiad preferowane będzie duszone mięso, np. wołowina i puree z ziemniaka. Kolacja z racji ostatniego posiłku powinna być lekka, możemy tutaj sięgnąć po sałatkę z mixu sałat, z dodatkiem mięsa grillowanego i np. pomidora, polane oliwą z oliwek.  

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *